Andning under förlossningen – tips på övningar

Andningen spelar en avgörande roll för hur du upplever din förlossning. Den hjälper dig att slappna av och kan minska smärtan eller rädslan under de allra tuffaste stunderna. Här ger vi dig några tips på andningsövningar så att du kan förbereda dig på bästa sätt inför den stora dagen.

Andning under förlossningen – tips på övningar

Rätt andning under förlossningen kan minska smärtan

Andning och avslappning hör ihop. Att känna till bra andningstekniker och kunna använda dem vid rätt tillfälle hjälper dig att lättare hantera smärtan i samband med värkarna. Det kan till och med göra att du slipper ta smärtstillande under förlossningen.

5 peppande tips inför förlossningen

Med en god andningsteknik minskar oron, syresättningen förbättras och du blir mer närvarande och aktiv under förlossningen. Endorfiner frigörs och utsöndringen av stresshormonet kortisol minskar, vilket skapar ett lugn och verkar avslappnande.

Med en god andningsteknik minskar oron, syresättningen förbättras och du blir mer närvarande och aktiv under förlossningen.

Förberedelserna är helt avgörande. Börja gärna med andningsövningar ca 10–15 minuter per dag redan under den andra trimestern. Du kan få inspiration till övningar på t.ex. föräldrautbildningar, profylaxkurser och workshops eller inom yoga och guidad meditation.

Tips på andningsövningar som hjälper dig under förlossningen

Djupandning under förlossningens tidiga skede

Använd djupandning under förlossningens tidiga skede när värkarna börjar bli mer regelbundna. Byt till en annan andningsteknik när du känner att den du använder inte längre fungerar.

1. Ta ett djupt andetag när värkarna börjar och släpp alla spänningar när du andas ut. Fokusera på andningen.

2. Andas långsamt in genom näsan och sedan långsamt ut genom munnen. Du kan räkna till 5 vid inandning och till 8 på utandning för att behålla koncentrationen.

3. Pausa i 1–3 sekunder och upprepa.

Läs även om hypnobirthing och hur det kan hjälpa dig att slappna av under förlossningen

Lättandning som alternativ under förlossningens tidiga skede

Även lättandning kan användas under förlossningens tidiga skede eller när djupandningen inte längre har någon avslappnande effekt.

1. Ta ett djupt utrensande andetag (andas in djupt och långsamt via näsan och ut genom munnen) när värken börjar.

2. Öka tempot på andningen när värken kulminerar genom att andas snabbare. Andas in och ut genom munnen med en lätt, ytlig andning. Ungefär som en liten pust.

3. Gå tillbaka till den normala eller långsamma djupandningen igen.

Varierad andning under övergångsfasen

Skedet då livmodern öppnar sig från 8 till 10 cm kallas för övergångsfasen och innebär en övergång till förlossningens andra skede. Det här är den mest intensiva delen av värkarbetet. Värkarna är oftast oerhört starka och kommer med ca 2,5–3 minuters mellanrum. Det är också den fas under förlossningen som går snabbast.

1. Börja med ett utrensande andetag.

2. Andas in och försök forma ljudet “hii” tre gånger och sedan ett långt “hoo”-ljud när du andas ut.

3. När värken avtar går du tillbaka till det utrensande andetaget.

4. Återgå till normal eller långsam djupandning igen.

Läs Cats ärliga berättelse om hur det kan vara efter förlossningen

Krystandning under utdrivningsskedet

Använd den här tekniken när du känner att du behöver trycka på under förlossningens utdrivningsskede. Livmodern är nu helt öppen eller 10 cm.

1. Andas så som känns bäst tills du inte längre kan stå emot behovet av att trycka på.

2. Ta sedan ett djupt andetag och håll andan eller andas långsamt ut samtidigt som du krystar i 5–7 sekunder.

3. När du har krystat släpper du ut resterande luft och andas normalt tills du känner ett starkt behov av att krysta igen.

4. Upprepa sedan samma procedur igen. Du kan krysta 2–4 gånger under en och samma värk.

5. Avsluta med ett utrensande andetag. Vissa kvinnor tycker att det hjälper att grymta, stöna eller göra låga läten när de krystar.

Källa: Colleen Brezine, CNM (Certified Nurse Midwife), University Hospitals St. John Medical Center, Cleveland, Ohio