Förbered er tillsammans inför förlossningen

Ett bra sätt att förbereda sig inför förlossningen är att prata igenom frågor om smärta, stress och rädsla med sin partner. Här publicerar vi ett utdrag ur Marie Björks bok "Vi ska ha barn – handbok i jämställt föräldraskap". Du får konkreta övningar och diskussionsfrågor!

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Gravid kvinna och man i en säng samtalar om barnet i magen.
 
Foto: Johnér

Det kan kännas svårt att förbereda sig inför en förlossning eftersom ni inte vet hur det kommer att bli. För er som inte har ett planerat kejsarsnitt eller en planerad igångsättning vet ni ju inte ens när förlossningen kommer att starta, och den kan även starta tidigare för er som har ett planerat datum. Men försök att fokusera på det som ni faktiskt kan påverka, istället för att fastna vid det som ni inte vet och det som ni inte kan styra.

LÄS OCKSÅ: Andning under förlossningen – tips på övningar

Därför är smärthantering och hur ni agerar under stress och rädsla det bästa ni kan förbereda er på.

En vaginal förlossning kommer att innebära smärta, även om graden varierar, både under förlossningsförloppet och från person till person och gång till gång. För er med planerat kejsarsnitt kan värkarna sätta igång innan utsatt operation, och då kan det vara bra att ha förberett sig ifall det skulle ske. Värkar ger smärta och smärtan kan i sin tur sätta igång känslor som stress och rädsla, hos er båda. Dessa känslor kan förstås uppstå även vid planerat kejsarsnitt. Därför är smärthantering och hur ni agerar under stress och rädsla det bästa ni kan förbereda er på. Det kommer ni att ha nytta av oavsett hur förlossningen blir.

LÄS OCKSÅ: Vad är hypnobirthing?

Övning för dig som ska föda

Fundera på hur du brukar reagera på smärta, i rädsla och i pressade situationer. Även om du inte upplevt något som liknar en förlossning vet du förmodligen om du helst drar dig undan och vill vara i din egen bubbla, om du får panikkänslor eller om du söker trygghet och närhet hos de du älskar. Tänk på en situation där du varit rädd/stressad/haft ont och där din partner har kunnat stötta dig. På vilket sätt fick du stöd? Varför fungerade det bra? Finns det ytterligare något som din partner hade kunnat göra?

Övning för dig som är partner

Fundera på hur du brukar agera när någon du tycker om har ont och känner sig rädd. Drar du dig undan, eller rycker du in direkt och tar omhand? Varför tror du att du agerar och känner som du gör? Tänk på en situation där du tycker dig ha stöttat din partner på bästa sätt när hon har haft ont/känt sig rädd.

Diskutera tillsammans

  • Vad har ni kommit fram till?
  • Känner du som ska föda att du kan få det stöd du behöver?
  • Känner du som partner att du kan leva upp till det önskade stödet under förlossningen?
  • Vad behöver du som partner för hjälp för att kunna stötta, och själv känna dig lugn och trygg?

Det är väldigt viktigt att ni är ärliga mot varandra, att du som ska föda säger vad du behöver för typ av stöd och att du som partner vågar säga om du tror dig ha svårt att ge det stöd som önskas. Kanske är det du som partner som känner dig mest orolig inför förlossningen? I så fall är den känslan lika viktig att prata om. Kanske kommer ni fram till att det finns något ni behöver öva på tillsammans?

Kanske vill ni ha med en doula som kan komplettera och stå för en viss typ av stöd som du som partner har svårare att tillgodose? Om ni har benat ut detta tillsammans och hittat en väg för hur ni ska klara förlossningen ihop, är möjligheten stor att ni kommer att få en positiv förlossningsupplevelse, oavsett eventuella komplikationer. Och ni kommer garanterat att stärkas som par.

Texten är ett utdrag ur ”Vi ska ha barn – handbok i jämställt föräldraskap” av Marie Björk.

Här kan du läsa olika förlossningsberättelser 

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Marie Björk skriver om att förbereda sig tillsammans med sin partner inför förlossningen.
 
Foto: Gabriel Liljevall

Marie Björk

Journalist och författare som brinner för ett föräldraskap där alla föräldrar får ta plats och vara lika viktiga för barnet. Delad kärlek är dubbel kärlek! Mitt bästa tips till nyblivna föräldrar är att försöka ta det som är kämpigt med ro, och påminna sig om att det inte alltid kommer att vara så här! 

”Vi ska ha barn – handbok i jämställt föräldraskap” är Marie Björks fjärde bok, hon har bland annat skrivit romanen ”Jag blundar tills jag finns” (2014).