Dålig hy efter graviditeten – här är maten som kan hjälpa

Att få dålig hy efter graviditeten är rätt vanligt och kan upplevas som besvärligt. Den brittiska bloggaren Alicia Irvine-MacDougall delar med sig av sina bästa tips på näringsrik mat som kan göra så att din hy återfår lystern.

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Dålig hy efter graviditeten? Bär som blåbär, jordgubbar och björnbär kan hjälpa.
Bär som jordgubbar, blåbär och hallon är fullproppade med den vattenlösliga antioxidanten vitamin C.
Foto: Johnér

Efter graviditeten kan hormonerna komma i obalans och ge problem med bland annat dålig hy. Torrhet, irritation eller utslag är inte alls ovanligt efter att du har fött barn. Men det finns saker du kan äta som kan hjälpa hyn tillbaka till sin forna glans.

Fler tips för nyblivna mammor: knipövningar

Här kommer några tips på bra mat som kan bidra till en fräschare hy efter graviditeten:

Dålig hy efter graviditeten ­– 5 tips på bra kost

1. Kål, blomkål, broccoli.
De innehåller många antioxidant-sammansättningar och hjälper levern att bryta ned överflödiga hormoner. Läs också: Bra och näringsrik mat efter förlossningen

2. Citroner.
Viktig C-vitaminkälla som är bra för mycket, inte bara för hyn. Har också en utrensande effekt vilket kan bidra till finare hy. Tillsätt lite pressad citron (inte den färdigpressade varianten i flaska) i ett glas vatten dagligen och drick!

3. Omega-3-fetter
Ja, de här godingarna har dykt upp igen och om du vill ha en fräsch hy och glansigt hår bör du fortsätta att äta dem.

4. Bär
Till exempel jordgubbar och hallon är fullproppade med den vattenlösliga antioxidanten vitamin C, ett viktigt näringsämne för att håret ska växa och hyn få lyster.

5. Fiberrik mat
Fibrer är det bästa näringsämnet för att hålla igång matsmältningen och det rensar kroppen på ett fantastisk och naturligt sätt. Om du äter mer fibrer hjälper du kroppen att göra sig av med toxiner och sätta fart på magen genom att stimulera regelbundna tarmrörelser. De är också bra för hyn. De bästa naturliga källorna till fibrer är fullkornsvarianter av flingor, pasta och ris, färsk frukt och grönsaker (särskilt med skalet på), bönor, linser och mandlar.

En mammas berättelse: Smärtsam amning, oro och hjärnspöken

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Alicia Irvine-MacDougall driver bloggen Editor’s Beauty.
 
Foto: Alicia Irvine-MacDougall

Alicia Irvine-MacDougall

Alicia, träningsfreak och före detta tidningsredaktör, fick idén till Editor’s Beauty när hon själv blev gravid och förälder. Alicia var den första i kompisgänget som fick barn och eftersom hon har över 10 års erfarenhet på mode- och skönhetstidningar blev hon snart den som hennes vänner gick till för råd om träning, kost och skönhet under och efter graviditeten.

Editor’s Beauty är en mötesplats för gravida och blivande mammor där du får insidertips om allt från träning och kost till eleganta men barnvänliga resmål, och skönhetsprodukter och behandlingar som faktiskt fungerar!