Kroppen efter förlossningen – fakta och tips

Att föda barn är en omvälvande, fantastisk upplevelse men kan också vara någonting av det mest fysiskt krävande du är med om i livet. Läs om vad som händer i kroppen efter förlossningen och hur du tar hand om dig själv på bästa sätt.

 
Foto: Johnér

Varför hade ingen berättat hur jobbigt det skulle bli? Varje nybliven mamma har tänkt tanken när hon kommer hem från BB och inte bara ska ta hand om sin nyfödda, utan också om sig själv. Att föda, oavsett om det sker vaginalt eller med kejsarsnitt, är både fysiskt och känslomässigt utmattande. Och att gå direkt från det till nätter med sömnbrist och långa dagar hemma kan helt enkelt kännas överväldigande.

LÄS OCKSÅ: 8 tips för nybliven mamma: så överlever du första veckorna

Som nybliven mamma kan en känna sig orolig och osäker på vad som händer i kroppen efter förlossningen. Ömmande bröst, förstoppning och rikliga blödningar – är det normalt? Hur lång tid tar återhämtningen efter förlossningen? Här berättar vi vad du kan vänta dig och ger dig råd och tips för att klara den första tiden efter förlossningen på bästa sätt.

Att ägna sig åt sig själv är inte någon lyx, det är en livsnödvändighet.

Första tiden efter förlossningen

…och hur tar du dig igenom den:

Förbered dig. Bunkra upp med sådant du kommer att behöva i den mån det går innan du åker in till BB. Nej, det är inte lika roligt som att köpa bebiskläder till hemresan eller den där fina mysdressen till dig själv, men du kommer att tacka dig själv att du gjort det senare.

Den första tiden efter förlossningen kommer du att vilja ha rejäla nattbindor, sprej eller isbindor med trollhasselextrakt, lindrande aloe vera-gel, en liten sprejflaska och mjuka maxitrosor i bomull nära till hands. Om du inte hinner skaffa allt i förväg kan du skicka iväg din partner eller någon annan vänlig själ till apoteket eller så kan du beställa från någon webbplats med expressleverans.

LÄS OCKSÅ: Hemma med nyfödd första veckan – 9 beprövade tips

Det är normalt att blöda mycket. Avslag är den tjusiga benämningen på blödningen som uppstår efter förlossningen. I början liknar det en mycket riklig mens. Två eller tre dagar efter förlossningen kan avslaget vara klarrött och mycket rikligt. Under de kommande fyra till sex veckorna får avslaget en allt ljusare färg (rosa, brunt och gulvitt är helt normalt) och avtar i mängd.

Byt binda varje gång du går på toa eller känner att du behöver, och kontakta läkare direkt om blödningen tilltar istället för att minska, om du blöder igenom bindan på mindre än en timme eller om avslaget luktar illa. Det kan vara tecken på komplikationer.

Kroppen är helt fantastisk efter en förlossning.

Vänta, var det där en sammandragning? Du kanske tror att du är klar med allt vad sammandragningar heter efter förlossningen, men det är normalt att känna sammandragningar när livmodern drar ihop sig. De här eftervärkarna upphör vanligtvis efter några dagar, men det tar ungefär fyra veckor för livmodern att återfå sin normala storlek. Det som händer i kroppen efter förlossningen är väl ändå rätt fantastiskt?

Låt inte smärtan ta över. Se till att du har ett lager med receptfria värktabletter hemma. Var också noga med att ta tabletterna i tid – att ha smärtan under kontroll är viktigt för återhämtningen och för att du ska kunna röra dig ledigt och amma din nyfödda. MVC/vårdcentralen kan hjälpa dig att välja typ av smärtstillande och rätt dos, eller ge tips på andra alternativ om du hellre vill det.

LÄS OCKSÅ: 5 saker du INTE ska göra som nybliven mamma

Var snäll mot dina bröst. Tre till fem dagar efter förlossningen rinner mjölken till och brösten kan kännas ömma, svullna och till och med vara varma när du rör vid dem. Värme- och kylomslag från apoteket kan hjälpa dig att lindra smärtan. Oavsett om du ammar din bebis eller inte, kan en välsittande bh utan bygel vara det skönaste alternativet. Och om du får såriga bröstvårtor när du ammar kan du prova att stryka på lanolinkräm eller använda amningsnapp.

Att amma är ett underbart och naturligt sätt att mata ditt barn, men det kan också krångla. Låt det ta tid och ha tålamod. Och oroa dig inte – många av de här obehagen försvinner så fort du och din bebis kommit in i det och din kropp anpassar sig.

LÄS MER: Amma nyfödd – 7 tips för att komma igång

Du kanske inte tänkte så mycket på bajs innan du blev mamma?

Våga gå på toa. Innan du fick barn har du förmodligen inte lagt särskilt mycket tankekraft på bajs, men det blir snart ändring på det. Det kan kännas obehagligt att tömma tarmen första gången efter förlossningen om du har spruckit eller blivit sydd, men ju tidigare du gör det, desto bättre. Rör dig i den mån du kan, drick massor av vatten och ät fiberrik mat.

När det sedan är dags att ta itu med det där toabesöket, försök att få lite lugn och ro och slappna av. Om du fortfarande har besvär finns det receptfria medel som gör avföringen mjukare. Kom ihåg att många gånger är själva tanken på att bajsa första gången värre än vad det egentligen är. Du kan ha en sprejflaska med vatten som du kan rengöra dig med när du har kissat eller bajsat. Badda sedan försiktigt torrt med toapapper.

Kyla lindrar. Efter förlossningen är det vanligt att det gör ont i underlivet. Du kanske fick bristningar under förlossningen eller känner smärta i mellangården (området mellan slidöppningen och anus).

Kyla kan lindra smärtan och väl hemma kan du enkelt göra egna isbindor. Stryk på aloe vera-gel på en binda, spreja på lite trollhasselextrakt, lägg i en plastpåse och lägg in i frysen. Och kom ihåg att du inte ska ha sex, använda tamponger eller föra in något i slidan förrän du har fått klartecken från din barnmorska.

Ta hand om dina stygn. Om du fött med kejsarsnitt är det viktigt att du tar hand om snittet enligt läkarens rekommendationer för att undvika infektion. Kör inte bil och ta inte i för mycket: det som gäller nu är lugna promenader och att inte lyfta något som väger mer än din bebis.

Om du har fått bristningar i underlivet efter en vaginal förlossning kan du använda en sprejflaska för att göra rent och sedan badda torrt. Du bör inte bada förrän barnmorskan godkänt det, men det är okej att ta en varm dusch.

Att återhämta sig efter förlossningen handlar inte bara om det fysiska.

Släpp fram tårarna. Att återhämta sig efter förlossningen handlar inte bara om det fysiska. Hormonerna i kroppen efter en förlossning kan få känslorna att svalla över. Lägg till lite sömnbrist på det och du känner inte igen dig själv längre. Det kan kännas skrämmande, men kom ihåg att det är helt normalt att känslorna svajar och att det blir bättre med tiden.

Prata gärna med någon i familjen eller en kompis som också är mamma om hur du mår och glöm inte att det är helt normalt att känna sig överväldigad. Om du skulle känna dig konstant arg, irriterad eller ångestfylld, eller om du börjar göra dig själv eller din bebis illa, ska du söka hjälp omedelbart. Många kvinnor drabbas av förlossningsdepression, men det finns mycket hjälp att få inom vården.

LÄS MER: Förlossningsdepression kan komma smygande

Gör sånt som får dig att känna dig som du. Ja, det nya livet har precis börjat, men du är fortfarande du. Det kan vara svårt att inse det när du möter en sliten uppsyn i badrumsspegeln. Så när det finns möjlighet, låt någon annan ta hand om din bebis en stund och gör sånt som får dig att må bra: ta en dusch, läs en bok, fika, föna håret, sminka dig eller unna dig en manikyr eller pedikyr.

Att ägna sig åt sig själv en stund är inte någon lyx, det är en livsnödvändighet. När du tar hand om dig själv – och är öppen med när du behöver hjälp – blir du den bästa tänkbara mamman dina barn kan ha.

Kaelyn Forde

Kaelyn Forde är mamma, journalist och yogalärare. Hon skriver om livet som mamma och lär ut yoga till nyblivna mammor och deras bebisar i New Jersey.