Träning efter graviditeten

”Drygt en och en halv månad efter förlossningen smög jag igång med löpningen igen genom att varva gång med lätt jogg.” Petra Månström berättar om sin träning efter graviditeten.

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Petra Månström löptränar efter graviditeten.
Petra Månström kom igång med löpträningen några månader efter förlossningen.
Foto: Jonas Hansen

Hur och när kan man börja med träningen efter graviditeten?

För egen del vilade jag helt i två veckor efteråt. Dels för att jag fick grym träningsvärk efter förlossningen, som ju kan liknas vid ett maratonlopp, och dels för att jag varken hade mental eller fysisk ork för träning. Allt fokus låg ju på det lilla nytillskottet och att skaffa sig nya vardagsrutiner i den mån det gick.

Efter att två veckor hade gått tog jag upp spinningen igen, något som gick mycket bra. Kände mig pigg och stark och uppskattade att få gå iväg några timmar hemifrån och få egen tid. Drygt en och en halv månad efter förlossningen smög jag igång med löpningen igen genom att varva gång med lätt jogg.

Knipövningar är bra träning

Jag var ihärdig med knipövningarna och följde även träningsprogrammet i Katarina Woxneruds utmärkta app Mammamage. I början hade jag vissa problem med lättare urinläckage, men det upphörde ganska snart.

Läs även: Knipövningar efter förlossning – träningsprogram

Mitt första ”riktiga” löppass gjorde jag i mitten av januari, alltså drygt två månader efter min son Adrians födelse. Det gick trögt, så trögt, men jag var ändå mäkta stolt över att vara igång igen. Spinning i all ära, men löpningen är ju min passion.

Träning efter graviditeten – alla är olika

Nu har ju inte alla turen att kunna träna under hela graviditeten och inte heller att kunna ta upp träningen relativt snabbt igen efter förlossningen. Allt beror på vilken graviditet och förlossning man haft, så där gäller det att vara i fas med kroppen. Läs också: Gravidträning – kan jag träna som gravid?

Det låter kanske klyschigt och enkelt för mig att säga, men sett i ett större perspektiv så utgör ju graviditeten bara en liten del av hela livet. Du kommer snart att vara igång med din träning igen och med nya perspektiv som åtminstone för min del har varit mycket positiva.

Det vill säga: träningen är viktig men det är inte hela världen om du missar ett pass. Kanske vill du passa på att sova ut, kanske vill du hellre mysa med din bebis än att ge dig ut och springa. Och det är helt okej, löparspåret finns därute och väntar på dig när du är redo.

Kram och lycka till!

Text: Petra Månström

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Petra Månström med sin son efter förlossningen.
 
Foto: Jonas Hansen

Petra Månström

Ålder: 39.
Familj: sambo Jonas och sonen Adrian.
Gör: journalist med fokus på träning och hälsa. Driver Maratonpodden, Skandinaviens största podcast om uthållighetssporter, samt bloggar på blogg.amelia.se/petramanstrom. Utkom 2014 med boken ”Det är bara att springa” (Karavan förlag).