Träning efter kejsarsnitt

Hur länge ska man vänta med träning efter kejsarsnitt? René Rodig är specialiserad på träning för nyblivna mammor och svarar på frågor om träning den allra första tiden efter ett kejsarsnitt.

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Promenera är bra träning efter kejsarsnitt och går bra att kombinera med livet som nybliven förälder.
Den första tiden efter att barnet är fött är det viktigt att bara ta det lugnt.
Foto: Johnér

Första övningen: ta det lugnt

Oavsett om din bebis föds med kejsarsnitt eller vaginalt så har en ”uppmjukning” av lederna skett under graviditeten. Bäckenet är extra rörligt för att kunna vidga sig under förlossningen. Men många har väldigt ont i bäckenet av det som vardagligt kallas foglossning (inga fogar är egentligen lösa).

Läs också! Barnmorskans 9 goda råd om spädbarn & sömn

Och det här med att kroppen är mer rörlig kvarstår efter förlossningen och ännu en tid. René Rodig ger därför en tydlig rekommendation för den första tiden när barnet är fött: Det är viktigt att bara ta det lugnt!

Träning efter kejsarsnitt

Kliv upp ur sängen redan första dagen om du kan. Ta hjälp av en sköterska när du ställer dig upp de första gångerna efter kejsarsnittet så att du inte spänner magmusklerna. Gå runt lite i rummet, stå eller sitt upprätt korta stunder de närmaste dagarna. Du får igång blodcirkulationen i hela kroppen och bättre fart på en troligen ganska trög mage.

Det allmänna rådet är knipövningar. Det kan låta tråkigt och det du minst av allt vill tänka på när du nyss har fått barn, men ett råd är ändå att börja göra knipövningar redan några dagar efter du fått barn. Be din barnmorska visa hur du ska göra eller läs:

Knipövningar efter förlossning – mamifitness® träningsprogram för den första tiden

Såret efter kejsarsnittet börjar läka direkt. Det går snabbt i början men kan det ta flera månader innan såret är helt läkt. Vänta därför minst en månad innan du börjar träna magmusklerna – och välj då skonsamma övningar.

Två viktiga saker om träning efter kejsarsnitt

Det gäller att låta operationssåret läka ordentligt, är det första René säger. När du så småningom börjar träna magmusklerna och resten av kroppen får det inte göra ont. Om det gör ont ska du avbryta träningen helt eller testa en annan övning.

Det är en sorts vardagsträning att bära sitt lilla barn.

Man måste komma ihåg att även om kejsarsnitt är vanligt och sker rutinmässigt, så är det ett kirurgiskt ingrepp som kräver sin återhämtningsperiod.

Undvik tunga lyft den första månaden medan operationssåret läker. Men att bära sitt barn eller en matkasse går bra.
Foto: BabyBjörn

Kan alla bära barn efter ett kejsarsnitt?

Undvik tunga lyft den första månaden medan operationssåret läker. Men att bära sitt barn eller en matkasse går bra.

Bära i bärsele, då? René svarar att det efter ett kejsarsnitt kan vara lite svårare än vid en vaginal förlossning. Du måste hitta en bärposition som passar både dig (och alltså inte trycker mot operationssåret) och din nyfödda bebis (som du håller på att lära känna). Det finns alltså inte ett sätt att bära nyfödda på som är det ultimata för alla.

Bärandekonsulten berättar: Att bära barn är en häftig känsla!

Att bära i bärsele fungerar bra om du som bär har tillräckligt starka muskler. Om du känner dig för svag så är det faktiskt en sorts vardagsträning att bära sitt lilla barn då och då, säger René och ler.

Källor: René Rodig, Vårdguiden och BabyCenter

René Rodig

Familj: gift med Doreen och har två barn

Bor: i Zeulenroda-Triebes, Tyskland

Gör: driver företaget mamifitness® tillsammans med Doreen, certifierad pre- och postnataltränare från Akademie für prä- und postnatales Training och certifierad bärandekonsult från Trageschule Dresden®.

Om mamifitness® och att vara bärandekonsult: ”När Doreen var gravid med vårt första barn ville hon fortsätta träna, både under graviditeten och när barnet var fött. Det fanns inget ställe nära oss som erbjöd gravidträning så vi bestämde oss ganska snabbt för att vidareutbilda oss och starta mamifitness®. Jag är specialiserad på gravid- och mammaträning.

Vårt första barn hade kolik så vi bar honom mycket. Det ena ledde till det andra och tillslut började jag utbilda mig till bärandekonsult på Trageschule Dresden.”

Läs alla artiklar med René Rodig

Träning efter kejsarsnitt – tänk på det här:

  • Kliv upp ur sängen redan första dagen om du kan. Ta hjälp om du behöver.
  • Gå runt, stå eller sitt upprätt de första dagarna efter snittet för att få igång blodcirkulationen.
  • Gör knipövningar.
  • Undvik tunga lyft medan operationssåret läker.
  • Träna inte om det gör ont!