Vår historia
Vi är ett familjeägt företag med familjers bästa i fokus. 1961 sålde vi vår första baby-sitter. Sedan dess har vi lyssnat och lärt oss av föräldrar och experter för att kunna skapa omtyckta produkter som uppmuntrar till närhet och som används och älskas varje dag. Allt vi gör, gör vi med omsorg för nästa generation.
Följ med oss när vi tittar tillbaka på några av våra mest minnesvärda stunder!

)
1961 — ett varumärke föds
1960 tillbringade Björn Jakobson tid i USA, och där fick han en idé som han inte kunde släppa. När han kom tillbaka till Sverige förverkligade han sin idé och började tillverka en babysitter tillsammans med sin svägerska Elsa Jakobson.

)
1963 — babysittern och läkarna
Björn kontaktade barnläkare och andra specialister om sin idé, och efter positiv feedback föddes konceptet bakom babysittern.

)
1965 — blev föräldrar
1962 träffade Björn textildesigern Lillemor på dans och redan ett par månader senare gifte de sig. Det unga paret blev snabbt en familj på fyra. Deras barn Joakim och Siri föddes med bara 11 månaders mellanrum, vilket innebar att familjen levde enligt konceptet två barn under två år.

)
1964 — logotyp och marknadsföring
Björn och Elsa, som båda var småbarnsföräldrar, visste vad som krävdes för att nå ut till nyblivna mammor och skapa intresse för sina produkter. Tillsammans skapade de sin första logotyp.

)
1965 — den uppblåsbara skötbädden
På bilden syns Björn när han byter blöja, iklädd vit skjorta och slips(!). En pappa som bytte blöjor var en ovanlig syn 1962. Men för Björn och Lillemor har pappans roll under småbarnstiden alltid varit central i utvecklingen och marknadsföringen av BabyBjörns produkter.

)
1968 — haklappen
När dottern Lisa började äta själv blev Björn och Lillemor så överrumplade av hur hon formligen åt med hela kroppen att de omedelbart insåg behovet av en rejäl, avtorkbar haklapp.

)
1970 - leksaksbacken
Leksaksbacken blev snabbt en bästsäljare på 1970-talet, inte minst i Tyskland. Den rymde många olika ting, inklusive barn!

)
1973 - hjärtenära
Detta var året då vår första bärsele lanserades. Inspirationen till produkten kom från sjukvården som betonade vikten av närhet för små barn. Bärselen kallades för Hjärtenära och Björns beskrivning av känslan av att bära dottern Josefin närmast hjärtat är riktigt talande: ”Det kändes som om jag svävade på moln.”

)
Blöjbyte på 1970-talet
Skötprodukter var en viktig del av sortimentet under årtionden. Den här väskan förvandlades smidigt till en skötbädd och var väldigt populär under många år.

)
1980 - talets version av babysitter
Dessa unga herrar var ansiktet utåt i en kampanj om hållbarhet och långlivade produkter, tillverkade för att hålla i generationer.

)
1980 - talets blöjväskor
Våra blöjväskor var väldigt populära och lanserades i många olika former genom åren. Denna är garanterat en av våra mest färgglada och självklart var det Lillemor som stod bakom designen.

)
Populär resesäng från 1980 - talet
Vår resesäng i trä blev snabbt populär och en kär ägodel i många hem under lång tid.

)
1985 - en färgkavalkad
1980-talet bestod av en explosion av färger och mönster och vi var sannerligen inte sena med att haka på trenden. På bilden syns Lillemors förslag till årets julklapp.

)
Pappor syns allt oftare i reklamannonser på 1980-talet
Lillemor var tidigt ute med att pappor borde synas i marknadsföringen av företagets produkter, vilket chockade många distributörer och partners utomlands.

)
Denimen gör entré på 1980-talet
Den här skötväskan blev väldigt populär bland föräldrar. Vårt logistikcenter har legat i Småland ända sedan företaget grundades. Många foton togs i närområdet. Bland annat det här från 80-talet.

)
1991 - den klassiska bärselen
Trots att bärselen Hjärtenära var riktigt populär ville Björn och Lillemor skapa en bärsele som var ännu enklare att ta på och av. 1991 lanserade vi därför Bärsele Original i snygg marinblå design. Från och med nu var det möjligt att bära barnet även framåtvänt. Försäljningen exploderade och varumärket nådde ut till nya kunder runtom i världen.

)
1994 - lansering av ny färg
När tidskriften Harper’s Bazaar publicerade en svartvit bild av vår klassiskt marinblå Bärsele Original blev vi fullständigt nedringda av människor som ville köpa den ”svarta” bärselen. Till och med Lillemor, som med sina klassiska mönster varit en pionjär inom babyindustrin, ställde sig tveksam till att göra en babyprodukt i svart. Men eftersom responsen var så positiv såg hon snabbt till att skapa en bärsele i elegant svart – och ända sedan dess har det varit en ikonisk produkt.

)
1997 - KLASSISK DESIGN …
Att fånga upp klassiska mönster som skotskrutigt, smårutigt och kritstrecksrandigt för att matcha föräldrarnas stil var en av Lillemors specialiteter. Av någon anledning blev detta klassiska Harlequinmönster aldrig någon storsäljare.

)
2000 - ny inspiration
Familjen har berikats med 10 barnbarn sedan 1990-talet och med dem föddes nya produktidéer. Lillemor och Björn kallar sina barnbarn för ”livets efterrätt”.

)
2005 - potträning
Pottor har ingått i vårt sortiment sedan 1960-talet. De har lanserats i olika former och färger och under en period på 1970-talet hade vi till och med en genomskinlig potta, särskilt framtagen för dagis. Den blev föga förvånande inte någon större succé.

)
2013 - lanseringen av bärselen one
Att bära sitt barn blev alltmer populärt och många föräldrar ville kunna bära sina barn lite längre stunder. Det resulterade i Bärsele One och utvecklingen av flera andra typer av nya bärselar

)
2017 - #dadstories
När #dadstories-kollektionen lanserades 2017 och pappor började dela med sig av sina erfarenheter, räknade vi med att få en del negativa reaktioner eller protester —men möttes endast av kärlek och stöd.

)
2019 - andra generationen
2018 lämnade Björn och Lillemor över företaget till sina barn som har vuxit upp med BabyBjörn som ett femte syskon.

)
Pessinformation
Vill du fördjupa dig ytterligare i vår historia och läsa om alla viktiga händelser från starten 1961 fram till idag? Här hittar du hela versionen av vår historia.