)
Tidlösa och hållbara produkter
)
Vårt mål är att skapa cirkulära produkter med ett tydligt syfte, hög funktionalitet och lång livslängd. Eller, enkelt uttryckt, pålitliga favoriter som underlättar i vardagen och som kan ärvas och användas av fler än ett barn.
Hur gör vi då det?
)
1. Tidlös design
För att våra produkter inte snabbt ska kännas omoderna, väljer vi medvetet färger och mönster som känns tidlösa.
2. Hållbara material
Vi väljer våra material noggrant för att de ska klara av vardagens alla prövningar och hålla under många år.
3. Justerbara bärselar
De flesta av våra bärselar är designade för att växa med ditt barn. De är dessutom enkla att justera, vilket gör att samma bärsele kan användas av flera vuxna och barn – oavsett kroppstyp och längd.
Våra produkter är designade för att stå hålla länge och kommer med en generös kvalitetsgaranti. Läs mer.
Visste du att det finns enkla steg du kan ta för att förlänga livet på dina favoritprodukter? Läs våra bästa tips!
Funderar du på att köpa eller sälja second hand? Det här behöver du ha koll på. Läs hela listan här.
Vårt avtryck
)
För att minska vårt klimatavtryck måste vi veta exakt vart vi är på väg, eller hur? 2022 kavlade vi upp ärmarna och gjorde en djupdykning i hela vår värdekedja. Vi följde Greenhouse Gas Protocol och delade in våra utsläpp i tre huvudkategorier (scope):
Scope 1: Direkta utsläpp
Dessa kommer direkt från källor som vi äger eller kontrollerar – som bränslet som förbränns i våra egna fordon eller utrustning på plats.
Scope 2: Indirekta utsläpp från inköpt energi
Detta omfattar de utsläpp som är kopplade till den energi vi köper in, till exempel el, till uppvärmning eller nedkylning. Vi kanske inte genererar den här energin själva, men den är fortfarande en del av vår totala påverkan.
Scope 3: Övriga indirekta utsläpp
Scope 3 är utsläppen från hela värdekedjan. Det omfattar allt från råvaror och fabrikstillverkning till transport, detaljhandel, produktanvändning och till och med avfallshantering. Faktum är att cirka 95 % av våra totala utsläpp kommer från Scope 3.
Sedan 2022 har vi följt upp våra data varje år och har nu tre års data. Vi är glada över att vi inte bara nöjde oss med en grundläggande utgifts- eller aktivitetsbaserad metod. Istället gick vi ett steg längre genom att gräva djupt i våra leverantörers klimatpåverkan och samla in detaljerade data som täcker 90 % av våra leverantörsutgifter. Det innebar hårt arbete, men vi tycker att det helt klart var värt det att få en tydlig bild av var vi kan göra de största förbättringarna.
Vårt mål
)
Vårt mål är stort: till 2030 siktar vi på att minska vårt koldioxidavtryck med 50 % jämfört med 2022 års baslinje. Detta mål ligger i linje med FN:s Parisavtals krav på att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C. Vi är glada över att se att vi redan har gjort betydande framsteg – vi har minskat vårt avtryck med 30 % jämfört med 2022 års siffror.
Framöver ligger vår största utmaning i att ta itu med material, som står för 70 % av vår totala klimatpåverkan. Många av de teknologier vi behöver för att möta dessa utmaningar är fortfarande under utveckling och är ännu inte tillgängliga i kommersiell skala. Vi samarbetar aktivt med forskningsinstitut, branschorganisationer och innovativa företag för att ligga steget före. Vi ser fram emot att se lovande pilotprojekt flytta från labbet till marknaden under de kommande åren, vilket öppnar upp för nya sätt att ytterligare minska vår påverkan.
Här är några av våra viktigaste åtgärder:
Optimering av produktionsplatser och transportvägar.
Anskaffning av material närmare produktionsanläggningar.
Använda flygfrakt endast i oförutsedda och kritiska situationer.
Övergång till förnybara energikällor i vår egen verksamhet och uppmuntra våra leverantörer att göra detsamma.
Kontinuerligt uppdatera vår materialstrategi för att införliva nya innovativa material.
Öka andelen återvunna och förnybara material i våra produkter och förpackningar.
Vi arbetar tillsammans med våra leverantörer för att minska miljöpåverkan från produktion, användning och avfall.
Inköp med hållbarhet som en av nyckelparametrarna.
Optimera vår leveranskedja och ställa tydliga förväntningar på våra leverantörer och affärspartners – uppdatera SOP:er, uppförandekod osv.
Våra material
)
När vi tittar på vårt klimatavtryck står material för cirka 70 % av vår totala klimatpåverkan. Det är en stor del, eller hur? Därför förbereder vi oss för att implementera en ny materialstrategi som syftar till att minska vår miljöpåverkan.
Redan idag arbetar vi hårt med att hitta nya, innovativa och mer hållbara material och tillverkningsmetoder. Men det är tydligt att vi behöver göra mer. Dessvärre är det inte helt enkelt att hitta hållbara material som samtidigt uppfyller våra högt satta krav för säkerhet och kvalitet. Det är ett långsiktigt arbete som kräver mycket forskning och omfattande tester.
Ta till exempel för några år sedan, när vi försökte göra plast av majs. Efter månader av hårt arbete fick vi tyvärr kasta in handduken då den majsbaserade plasten inte höll i våra säkerhetstester. Även om just det försöket misslyckades fortsätter vi vårt arbete med att ta fram mer hållbara material.
Förpackningar
)
Förpackningar spelar en viktig roll för att skydda våra produkter under deras resa hem till dig. Våra förpackningar är smart utformade för att kunna staplas mer effektivt, vilket gör att fler förpackningar får plats i varje transport och det totala antalet transporter minskar.
Vi håller just nu på med att
ersätta alla plastinlägg i förpackningarna med papper eller kartong.
ersätta plastfönster med fönster tillverkade av förnybara och återvunna material.
avlägsna alla plasthandtag.
förbättra hållbarheten på våra produktförpackningar, vilket gör att våra produkter kan skickas utan en extra ytterkartong.
byta från färgtryckta förpackningar till bruna förpackningar.
gradvis producera förpackningar närmare våra distributionscenter och därmed minska antalet transporter.
Produktion och leverantörer
)
Nästan hälften av vår produktion sker i Sverige – det är här de flesta av våra plast-, stål- och träkomponenter tillverkas. Medan våra tyger och sömnad hanteras av våra partners i andra delar av världen.
Även om vi inte äger några fabriker betyder det inte att vi undviker ansvar. Tvärtom tar vi fullt ansvar för all klimatpåverkan från vår produktion. Därför väljer vi leverantörer som delar våra miljömål och som har sin verksamhet nära våra distributionscenter för att minska transportutsläppen.
Många av våra leverantörer har vi samarbetat med i årtionden. Tillsammans utforskar vi ständigt nya sätt att förbättra oss – oavsett om det handlar om att minska energi- och vattenförbrukningen, optimera materialanvändningen eller minska avfallet.
Vi har också samlat in detaljerad klimatpåverkansdata från över 90 % av vår leverantörsbas och följer upp den år efter år. Datan omfattar allt från deras energiförbrukning (samt om energin är förnybar) till mängden material, komponenter och vatten som används och till och med hur mycket avfall som genereras under produktionen.
Här är några av de förbättringar som har gjorts på våra leverantörers fabriker.
Bytt till fossilfri och/eller förnybar energi.
Investerat i nya kylsystem för att minska energi- och vattenförbrukningen.
Byta ut äldre, energislukande maskiner mot nyare, effektivare utrustning.
Bytt ut befintlig belysning till energieffektiva LED-lampor.
Installerat av solpaneler.
Minskat antalet transporter.
Hittat nya sätt att minska avfallet.
Självklart är det viktigt för oss att alla som är med och producerar våra produkter ska ha en trygg, säker och rättvis arbetsplats. Du kan läsa mer om vårt arbete med det här.
Vi är stolta över vårt omfattande leverantörsrevisionsprogram som hjälper oss att säkerställa att arbetsförhållanden och arbetsmetoder uppfyller våra höga standarder. Vårt mål är att till 2025 inkludera 80 % av vårt inköpsvärde från både leverantörer i första och andra ledet i dessa revisioner. Vi fokuserar alltid på sociala aspekter och vi ökar nu även våra miljögranskningar, baserat på de regelbundna klimatpåverkansdata vi samlar in.
Transport och frakt
)
Vi finjusterar ständigt rutterna för material, komponenter och produkter för att på så sätt minska våra transporter. Vårt mål är att optimera den totala sträckan som varje produkt färdas.
Vi har under en lång tid reserverat flygfrakt till oväntade och kritiska situationer. Under 2022 ökade vår flygfrakt på grund av den materialbrist som uppstod i efterdyningarna av pandemin. Trots att vi endast skickade en liten del av våra varor med flyg, stod det för hela 42% av vårt totala transportkoldioxidavtryck. När vi såg dessa siffror satte vi ett ambitiöst mål att minska våra flygfrakter med 50%.
Vi fokuserade på att förbättra vår planering för att undvika kritiska situationer. På så sätt kunde vi i högre utsträckning använda andra transportmedel än flyg. 2023 nådde vi vårt mål och hade minskat våra flygfrakter med 50%. Dessutom stod flygfrakterna under 2023 endast för 27% av vårt totala transportkoldioxidavtryck – vilket är en stor förbättring.
Men det finns fortfarande saker att göra och vi är fast beslutna att fortsätta minska våra utsläpp med fokus på flygfrakt.
Små steg mot en bättre framtid
)
När vi tittar på vår totala klimatpåverkan står vår egen verksamhet, som anläggningar, affärsresor och IT, endast för 3-4 %. Trots detta är vi övertygade om att varje handling räknas. Här är några av de steg vi tar i vår egen verksamhet för att bidra till en bättre framtid.
En solskenshistoria
Vi har installerat solpaneler utanför vårt logistikcenter i Lanna. Systemet är nu igång och levererar ren energi varje soltimme. Tack vare detta har vi avsevärt minskat mängden el vi behöver köpa för att hålla igång vår verksamhet.
Förändring på väg
Ett av de viktigaste kriterierna när vi valde plats för vårt nya huvudkontor var att det skulle vara enkelt att ta sig dit med kollektivtrafik. För att uppmuntra till cykelpendling erbjuder vi enkla parkeringslösningar för cyklar på vårt kontor. I de fall då vi måste ta bilen, vill vi i största möjliga mån kunna erbjuda en så miljövänlig lösning som möjligt – därför byter vi successivt ut våra företagsbilar till elbilar.
Våra kontorsrutiner
Våra kontor är utrustade med energisnåla LED-lampor med rörelsedetektorer, vilket gör att lamporna bara är tända när någon befinner sig på kontoret. I våra kök har vi uppmärkta återvinningsbehållare för att göra det enklare att källsortera. Dessutom är våra skrivare programmerade för att bara skriva ut vid behov (on demand), vilket effektivt minskar pappers- och bläckavfall.
De här insatserna kommer inte rädda världen på egen hand, men vi tycker ändå att det är en viktig påminnelse om att vi alla kan bidra genom att göra mer ansvarsfulla val i vardagen.
Hållbarhet utöver miljön
)
För oss handlar hållbarhet om omtanke – om barnen, om människorna bakom våra produkter och om planeten vi delar.
Varje beslut vi tar grundas i just den här omtanken, så att vi tillsammans kan skapa en bättre värld, för både stora och små.