På roadtrip i Europa: rutiner i busslivet

Fyra personer på sex kvadrat – snacka om compact living! Läs del 4 där vår roadtripfamilj berättar om utmaningarna med att få till ordning och rutiner i busslivet.

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Mamma Julie sitter med en av bebisarna i knäet inne i campingbussen.
Ordning och reda och var sak på sin plats – ett måste när man bor trångt.
Foto: Christian Göran
Det här har hänt: Efter en tuff och orolig graviditet ville Juli och Christian spendera så mycket tid som möjligt med sina supermagicalunicorntwins. Därför bytte de lägenheten i Berlin mot en campingbuss och gav sig ut på en flera månaders lång bilsemester.
De startade från Tyskland och har i lugnt tempo åkt genom Danmark, Sverige och Norge. Nu är de någonstans i Tyskland. Läs del 1, del 2 och del 3 här.
Undrar du över namnet supermagicalunicorntwins? I faktarutan i slutet av artikeln får du svar.

Vikten av att skapa ordning och rutiner

Till en början kan det vara tufft att komma in i busslivet. Tänk dig det vanliga kaoset som uppstår när familjen får tillökning. Och tänk dig sedan att det utspelar sig på sex kvadratmeter med en takhöjd på två meter. Utrymmet är extremt begränsat och vad du än gör är du i vägen för den andra.

Om du inte kommer ihåg var ni brukar lägga tändaren och istället lägger den på bordet och sedan även lägger några strumpor där, så blir det till slut en salig röra i ert lilla hem.

Utrymmet är extremt begränsat och vad du än gör är du i vägen för den andra.

Innan vi fick till rutinerna i vårt dagliga bussliv var det med andra ord en stor utmaning. Men till slut kom vi in i det. Vi bestämde oss för var vi skulle lägga nappar, ficklampor, pennor, kaffemuggar osv.

När vi visste precis vad och hur vi skulle göra och i vilken ordning för att inte vara i vägen för den andra, gick det faktiskt ganska smidigt.

BABYBJÖRN Föräldramagasin – En av tvillingflickorna inne i campingbussen.
Barnen får alltid krypa på och omkring oss och är så nöjda med det.
Foto: Christian Göran

I själva verket tror vi inte att det hade varit en mindre utmaning om vi hade stannat kvar i lägenheten. Föräldrar som har ett barn tycker förmodligen att det är precis lika tufft och ansträngande som föräldrar till tvillingar gör.

Men när vi är klara och kan öppna dörren och ta en promenad med barnen kan vi gå vart vi vill och vi är alltid så nära dem. De får alltid krypa på och omkring oss och är så nöjda med det.

Det gäller att hela tiden vara flexibel.

Här kommer två olika scheman beroende på om vi har en vilodag eller kördag. Vi börjar dagen runt kl. 7-8 på morgonen beroende på när barnen vaknar. Men vi tar alltid dagen lite som den kommer och anpassar oss efter barnens behov.

Vad som helst kan egentligen hända som gör att vi måste planera om hela dagen. Vi får också ändra rutinerna i takt med att barnen växer. Det gäller att hela tiden vara flexibel.

En vanlig vilodag kan se ut så här

08:00–09:00 Barnen äter frukost.

09:00–10:00 Vi äter frukost.

10:30–13:00 Vi tar en promenad med vagnen så barnen kan sova förmiddag.

13:00–14:00 Lunch för oss och barnen.

14:00–17:00 Här kan det se olika ut. Vi kanske tar en vandringstur med barnen i bärsele eller så försöker vi jobba lite medan barnen kryper på oss. Ibland tar den ena av oss en promenad med vagnen så att den andra kan sova.

17:00–18:00 Vi äter middag först så att vi inte är för högljudda när barnen har fått mat och ska lägga sig.

18:00–21:00 Barnen äter mat, vi tar på dem pyjamas, lägger dem i sängen och nattar dem. Det gör vi runt kl. 20 och sedan tar det cirka en timme innan de somnar.

21:00– Party!

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Pappa Christian väntar i campingbussen med tvillingarna.
När det är dags att åka och handla stannar en av föräldrarna kvar i bilen med tvillingarna.
Foto: Christian Göran

En kördag kan bli så här

Kördagarna är även dagar då vi handlar och fixar. Ibland kör vi bara i en timme, ibland är vi borta hela dagen. När vi ska handla stannar en av oss kvar i bussen med barnen och låter dem krypa och sparka av sig medan den andra springer alla ärenden.

08:00–09:00 Barnen äter frukost.

09:00–10:00 Vi äter frukost.

10:00–10:30 Vi förbereder bussen, omorganiserar saker, sätter tillbaka bilstolar osv. Sedan försöker vi åka innan de ska sova förmiddag så att de somnar när vi kör.

12:30–14:00 Lunch och lektid.

17:00– Dags att hitta en plats där vi stannar över natten. Sedan har vi gott om tid för kvällsrutinerna och för att varva ned.

xoxo
Missa inte nästa del om vilken mat som fungerar på vägarna – tips och recept!

Följ Supermagicalunicorntwins på Instagram

Följ Juli och Christian och deras tvillingflickor Lovisa och Matilda på deras roadtrip:  @supermagicalunicorntwins och @christiangoran

Varför Supermagicalunicorntwins?

Så här berättar Juli och Christian:

”Tidigt i graviditeten, i vecka 12, fick vi hemska nyheter från vår läkare. Våra tvillingar led av tvillingtransfusionssyndrom, TTS. Det innebär i korthet att blodet från moderkakan blir orättvist fördelat mellan tvillingarna. Beroende på hur tvillingtransfusionen utvecklas under graviditeten kan tvillingarna dö inuti livmodern eller överleva, men med hög risk för fosterskador.

I vecka 18 fick vi nästa chock. En av bebisarna hade en cysta som växte på lungan och sköt hjärtat åt sidan. Varje vecka under graviditeten åkte vi till sjukhuset för att undersöka både TTS och lungcystan. Det var en tuff period med mycket oro men vi försökte vara positiva och hålla modet uppe.

Familj och vänner stöttade oss under den här kämpiga tiden. En dag sa en nära vän att hon var övertygad om att våra bebisar var supermagiska enhörningsbebisar och började sjunga om dem. Det var så skönt och befriande att höra att vi började skratta! Vi kommer aldrig glömma det lyckliga och lugnande ögonblicket.

Vår väns korta jingel följde oss sedan under resten av graviditeten och hjälpte oss att vara positiva och tro på att allt skulle bli bra. Och allt blev bra.

Och det är därför vi kallar dem supermagicalunicorntwins. För oss är de verkligen våra supermagiska enhörningsbebisar.”