8 tips för nybliven mamma: så överlever du första veckorna

De första veckorna hemma med en nyfödd kan vara en berg-och-dalbana – fysiskt, känslomässigt och mentalt. Här får du som nybliven mamma konkreta tips om hur du överlever de där första veckorna med din nyfödda.

När jag var gravid fick jag massor av råd om den allra första tiden med liten nyfödd bebis hemma. Sov medan du kan. Glöm det där med att äta ute. Se till att komma ut några minuter varje dag. Köp hem mat du kan äta med en hand! Jag plöjde fakta, litteratur och överdrivna hyllningar till livet som nybliven mamma, men hade inte den blekaste om vad jag faktiskt kunde vänta mig.

LÄS OCKSÅ: Kroppen efter förlossningen – fakta och tips

Du kanske är i samma sits. Här kommer därför några värdefulla råd som kan underlätta de första tumultartade veckorna.

1. Be om hjälp

Jag önskar att mina vänner som var nyblivna mammor (innan jag själv hade barn) hade kunnat säga åt mig att lyfta på rumpan när jag hälsade på och hjälpa till med disken eller låta dem ta en dusch! Jag hade ingen aning om att det faktiskt hade varit den största behållningen av mitt besök. Var inte rädd för att be släkt och vänner om hjälp – de vill hjälpa till, men vet inte alltid hur.

Ta också hjälp av experter om du behöver ventilera något, få amningsråd eller om du behöver få sova. Psykologer, BVC-sköterskor, barnflickor, amningsexperter och doulor som ger stöd efter förlossningen kan göra livet lättare den första tiden. Och kom ihåg, att anlita någon av dessa säger absolut ingenting om dig som mamma.

LÄS MER: Amma nyfödd – 7 tips för att komma igång

2. Skapa rutiner

Även bebisar är rutinmänniskor, så var uppmärksam på bebisens signaler och gråt och börja skapa en rutin. Det kan hjälpa dig att förstå din bebis, även om hen inte alltid följer samma mönster. En del mammor gillar äta, sova, leka som rutin, andra föredrar äta, leka, sova.

Du kan också skapa en egen rutin. (Experttips för nyblivna mammor: använd en app! Jag använde mobilen för att hålla koll på min sons ät- och sovtider, och när han blev lite större och fick träna på att ligga på mage och när jag läste för honom. Det var ett riktigt aha-ögonblick när jag började se hans mönster.) Som nybliven mamma är det en stor fördel om du så bara har en gnutta kontroll över det som kan kännas som en kaotisk period.

LÄS OCKSÅ: 5 saker du INTE ska göra som nybliven mamma

3. Ta en promenad, duscha, drick en kaffe och kolla mejlen

Om du kan hitta 40 minuter om dagen (10 för en promenad, 10 för en dusch, 10 för kaffe och 10 för mejlkorgen) kan det få dig att känna dig som dig själv och inte bara som ”mamma”. Du kan naturligtvis göra vad du vill med din egentid – själv la jag 10 minuter på att sminka mig, även om jag inte skulle någonstans. Om du är själv med din bebis lägger du bara bebisen på en filt på golvet eller i en babysitter (inom synhåll) så kan du ändå ta den där duschen.

Till skillnad mot vissa kändisar, ser du antagligen inte ut som ditt forna jag bara några timmar efter förlossningen.

4. Gör hälsosamma val

Du kan känna dig lite nedstämd när du kommit hem med din bebis. Humöret kanske svänger och, till skillnad mot vissa kändisar, ser du antagligen inte ut som ditt forna jag bara några timmar efter förlossningen. Det är lockande att äta precis det du är sugen på för stunden. Tro mig, jag vet. Och det är för att du är trött. För att det går snabbare att äta skräpmat. För att du är missnöjd med din kropp, så vad spelar det för roll vad du äter nu? Men du kommer att må så mycket bättre om du äter nyttig, näringsrik mat.

Försök att hitta sådant du kan äta med en hand, eftersom du kommer att bära, hålla, mata, rapa och vagga din bebis en stor del av dagen. Så ät mandlar, morötter, osötad granola … eller en energibar med färdigskivad ost – den där sistnämnda, något bisarra kombinationen var min favorit. Och drick massor av vatten. Bunkra upp några veckor före BF så att du har allt inom räckhåll när du kommer hem med din nyfödda.

LÄS MER: Smärtsam amning, kvällsoro och hjärnspöken

Jag kunde gå och handla, sitta ner och äta lunch (med två händer!).

5. Bär din bebis

Det här tipset för nyblivna mammor går inte hem hos alla föräldrar, eller bebisar, men en bärsele till din nyfödda kan vara en riktig räddare i nöden. Jag bar min son från det att han bara var några dagar gammal och den hudnära kontakten bidrog till anknytningen och stärkte bandet mellan oss.

Det var också ett klockrent sätt att få honom att somna! Jag satte honom i bärselen, gick runt och vaggade lite och han slocknade direkt. Jag kunde gå och handla, sitta ner och äta lunch (med två händer!) eller så kunde jag och min partner gå ut och äta middag.

LÄS MER: Hemma med nyfödd första veckan – 9 beprövade tips

6. Ta hand om dina bröst

Du kanske vill försöka amma din nyfödda, och även om det bara blir de första dagarna eller veckorna så är det klokt att ta hand om brösten. En bebis sugförmåga är inte att leka med (om din partner inte tror dig kan du be hen att stoppa ett (rent!) finger i bebisens mun). Om din bebis inte får rätt tag om bröstet kan bröstvårtorna bli såriga, börja blöda eller till och med få blåsor.

Tvätta bröstvårtorna varsamt efter varje amning och lägg en kall tvättlapp på dem. Stryk sedan på en läkande salva. Massera också brösten och använd varma kompresser för att öppna upp tilltäppta mjölkgångar.

LÄS MER: 9 vanliga amningsproblem & tips på lösningar

7. Fokusera på dig och din familj

Min kompis och jag var gravida samtidigt och vi jämförde oss med varandra hela tiden. Det fortsatte vi med när våra bebisar kommit. Men det finns en fara med att jämföra sig med andra: det kan ibland kännas som om du ”förlorar”.

Det kan handla om att din bebis inte går upp i vikt lika snabbt, att kompisens amning funkar utan problem medan du kämpar och krånglar med det varje gång. Eller en sån sak som att din väns man byter fler blöjor än vad din man gör. Jag kan lova att vad du än gör är du alldeles strålande på det. Alla är olika och varje familj har sina utmaningar, så fokusera på det som är bäst för din familj.

8. Kom ihåg: en fas är en fas (den går över!)

Din nyfödda kommer inte att vara ett i det närmaste blint, lealöst matvrak som kräver att få äta varannan timme i all evighet. Och du kommer inte att vara en lynnig människa med träningsförbud resten av livet. Fast för mig var det så det kändes!

Min kompis hade dock ett riktigt bra tips för nyblivna mammor: om du bara påminner dig själv om att allt är en fas som går över kommer du att se ljuset i slutet av tunneln och den insikten kan hjälpa dig genom alla olika faser. Det har fungerat för mig.

Kaitlin Severini

Jag är en 35-årig frilansande barnboksredaktör, mamma till Austin och sedan många år livspartner till Todd. Året innan jag blev gravid bodde jag ur en och reste till tolv olika länder – ensam, med Todd eller med vänner. Austin har sett Mona Lisa, men han föredrar brandbilar. Jag hoppas att han en dag får min äventyrslusta och vill bli min backpackerpartner.

Jag bor strax utanför New York City, i New Jersey.