Spädbarn och sömn – fakta och goda råd

Spädbarns sömn – hur kan det vara ett problem? De sover i genomsnitt 16 timmar per dygn! Vi bad barnmorskan Maria Sahlin förklara spädbarns sömn och ge sina bästa råd till dig som nybliven förälder.

BABYBJÖRN Föräldramagasin – Spädbarn sömn, bebisen sover rofyllt i en vagga.
Spädbarn sover generellt mycket under de första veckorna av sitt liv, men sömnstunderna är korta och oregelbundna.
Foto: BabyBjörn

Hemma från BB med en ny liten familjemedlem och det är bebislycka och totalt kaos om vartannat. Alla rutiner är som bortblåsta; man äter, sover och är vaken på konstiga tider. Dygnet runt! Finns det någon bruksanvisning när det gäller spädbarn och sömn?

Tio bra sömntips! Nyföddas sömn och din sömnbrist

Maria Sahlin har jobbat som barnmorska i många år och inleder med ett lugnande råd.

– Var inte orolig, det kommer att bli bättre. Det är helt naturligt att det känns omtumlande och rörigt i början. Men försök följa barnets rytm den här första tiden. Gå in i bebisbubblan, ta en dag i taget och häng med i svängarna!

Hur mycket sover ett spädbarn?

Under de första veckorna sover nyfödda bebisar mer än de är vakna. Ett spädbarns sömnbehov är i genomsnitt mellan 16 och 22 timmar per dygn. Det är alltså stor variation mellan barn, men det kan också variera från dag till dag hos ett och samma barn.

Gå in i bebisbubblan och ta en dag i taget.

– Som nybliven förälder kan man tro att man har hittat någon rutin i början men det vanliga är att det ofta ändras. Sömnperiodernas längd kan också ändra sig. Vissa dagar är vaken- och sömnstunden längre och andra dagar kanske barnet sover flera men kortare stunder, förklarar Maria.

Läs också: Få din bebis att somna gott – 7 föräldratips

Nyföddas sömnperioder är korta

Det vanliga är alltså att det nyfödda barnet sover runt 18-20 timmar om dygnet. Det låter ju som en skön tillvaro för nyblivna föräldrar. Men varför upplever många föräldrar då att den första tiden präglas av sömnbrist?

– Det har nog att göra med sömnperiodernas längd. Ett nyfött barn sover en stund, är vaket en stund och somnar sedan igen. Och så kan det vara dygnet runt de första veckorna. Så småningom kommer barnet att komma in i ”vår” dygnsrytm och vara vaket längre stunder på dagarna och sova flera timmar i sträck på natten, säger Maria.

Försök följa ditt barns tempo den första tiden.

Precis som hos vuxna så består spädbarnets sömn av olika faser av djup och ytlig sömn.

– Spädbarnet sover inte djupt hela tiden, utan växlar mellan att sova djupt, vara dåsig och sova ytligt. Däremellan är barnet antingen vaket och piggt, vaket och gnälligt eller skrikande eller gråtande.

En mammas berättelse: Sömnstörningar i 4 år

Spädbarnets sömn styrs av hunger och mättnad

Under de första veckorna är det mat och sömn som är det väsentliga för den nyfödda. Att äta tar mycket energi och det blir bebisen trött av och somnar. Och när barnet vaknar igen är det ofta av hunger.

Den nyfödda bebisen sover efter sin egen klocka och somnar när han eller hon behöver somna. En förändring brukar ske runt 4-7 veckor när bebisen börjar blir nyfiken på sin omgivning och kanske ibland behöver lugnas för att somna.

Läs också om amning: Amma är lätt, eller?

Följer sin sömnrytm från magen

Det är mycket kring ett barns födelse som är smart uttänkt av naturen men att barnet föds med en annan dygnsrytm än sina föräldrar är inte lika finurligt. Och man vet fortfarande inte riktigt varför det är så.

Spädbarn följer sin egen sömnrytm från magen, ibland en vecka efter födseln, ibland upp till flera månader. I magen är de flesta bebisar vakna som mest under sen kväll och natt, och sover gott under tidig morgon och förmiddag, förklarar Maria.

Men det här blir förstås en utmaning för många.

Nyfödda har en annan dygnsrytm.

– Det är klart att det kan kännas frustrerande att få ett barn som är vaket när man själv vill sova. Men ha tålamod när det gäller sömnen, barnet kommer successivt att börja sova längre under nätterna. En ettåring har garanterat inte kvar sin spädbarnsrytm.

Det finns ingen direkt bruksanvisning att följa när det gäller spädbarn och sömn, sammanfattar Maria Sahlin. Men hon delar gärna med sig av några goda råd och tips till nyblivna föräldrar.

Överlevnadstips för föräldrar som är trötta på tips

Newborn-baby-sleep-sleepless-parents-1
Skäm bort ditt nyfödda barn med närhet. Det gör bebisen lugn och trygg och det främjar anknytningen.

9 råd om spädbarn och sömn

  1. Ha förståelse för omställningen som din nyfödda har gått igenom. Att födas är det största vi är med om i livet. Från att ligga tryggt och ombonat i mammas mage och hela tiden vara mätt ska ditt nyfödda barn plötsligt kunna andas själv, kunna skrika och ge tecken när hen vill ha mat. Det här är en anpassning som måste få ta tid.
  2. Förbered dig och tänk positivt. Försök förbereda dig mentalt på att den första tiden blir tuff när det gäller sömnen. Så är det för de allra flesta med nyfödd bebis. Försök tänka positivt istället, var tacksam för de timmarna sömn du faktiskt får. Som nyblivna förälder får vi också en kick av vissa hormoner och klarar sömnbristen den första tiden bättre än vad vi tror att vi ska göra.
  3. Låt din nyfödda sätta rytmen. Räkna inte med att bebisen ska anpassa sig direkt till er dygnsrytm. Följ därför barnets tempo den första tiden. Den ena dagen är oftast inte lik den andra. Efter en jobbig natt är det troligt att nästa blir lite lättare.
  4. Försök vila när din bebis sover. Merparten av de nyfödda sover gott under tidig morgon och förmiddag. Passa på att vila då. Stäng av mobilen och vänd bort väckarklockan.
  5. Respektera och acceptera förändringar. Det händer otroligt mycket i barnets utveckling under hela första året och därför är det fullt naturligt att barnets sömnmönster ändrar sig. Ena veckan kanske din nyfödda sover bra och nästa vecka lite sämre. Det är normalt.
  6. Gör skillnad på dag och natt. Bestäm er för någon kvällsrutin som ni gör vid samma tid varje dag. Kanske är det bad och babymassage, dämpad belysning och lugn musik. Ha mörkt och tyst på natten, tänd inte lampan i onödan och sätt inte på tv eller musik. Byt inte blöja i onödan, det är framförallt bajsblöjor som behöver bytas på natten. Undvik att tända och prata högt när det är dags för amning/matning.
  7. Turas om att ta sovpaus. Om du har en partner, dela på bördan och gör upp en sömnplan. Har ni fler barn i huset så hjälps åt och turas om att vara vaken med de stora barnen och sova med den nyfödda.
  8. Bär din nyfödda nära. Din nyfödda bebis behöver mycket närhet under den första tiden. Att skämma bort med närhet är omöjligt. Det gör istället bebisen lugn och trygg och det främjar även anknytningen.
  9. Var lugn och ha tålamod. Dygnsrytmen hos ditt barn kommer att ändras. En ettåring har garanterat inte kvar sin spädbarnsrytm. Kom ihåg att alla är olika och utvecklas i olika takt, även spädbarn. Spädbarnstiden är en kort tid av livet, försök att inte tappa perspektivet.

Mer om att bära nära: en bärkonsult berättar

Maria Sahlin

Yrke: Barnmorska. ”Jag älskar mitt jobb! Jag får vara med och dela det största vi är med om i livet. Det känns verkligen privilegierat och stort.”
Familj: Min man Frederik och våra tre tjejer, Olivia, Molly och Elvira.
Intressen: Min familj, resa, åka skidor och vara ute på sjön.