Hemma med nyfödd första veckan: 9 beprövade tips

Grattis, du har blivit mamma! Du har överlevt graviditeten, fött fram din lilla och kommit hem från BB. Och nu då? Bebisar levereras ju inte direkt med en handbok, men att ta hand om dem är enklare än du tror. Med lite övning är du snart ett proffs. Här får du några tips som hjälper dig att komma igång.

 
Foto: Johnér

Efter förlossningen med min son svävade jag på moln. Han ser så rofylld ut, tänkte jag när en av sköterskorna på BB vant lyfte på hans små ben för att sätta på honom en ny blöja medan jag ögnade igenom sjukhuskafeterians meny.

LÄS OCKSÅ: Kroppen efter förlossningen – fakta och tips

Snabbspolning 24 timmar framåt. Nu var vi hemma. Själva. Jag fumlade med blöjan medan han skrek. Och skrek och skrek. På hans lilla bokhylla bakom mig stod en rad bebisböcker och författarna grinade upp sig mot mig med breda, försäkrande leenden. Jag har ingen aning om vad jag håller på med, tänkte jag.

Att ta hand om en nyfödd första veckan kan vara ungefär som att någon ber dig springa ett maraton när du inte ens joggat på evigheter. Men med några väl valda, beprövade tips och lite tålamod kommer du få grepp om det.

Hemma med nyfödd första veckan – 9 tips som underlättar

1. Hitta en rutin

En rutin kanske inte är prio ETT den första tiden med bebis, men det är viktigt att skapa en. Bebisar gör i princip fyra saker: äter, sover, bajsar och, lite senare, leker. Det finns lika många rutiner som det finns bebisar, och det viktigaste är att du hittar en som fungerar för er båda.

Börja med att registrera din bebis naturliga rytm i en app eller en gammal hederlig anteckningsbok. Hur ofta vill din bebis amma eller ha flaskan? Hur länge sover hen, och när? Hur många kiss- och bajsblöjor blir det per dag?

När du har kartlagt din bebis mönster i ett par dagar kan du fundera över vilken rutin som skulle passa er bäst. Och det handlar inte bara om att få ordning och reda i det nya livet, att ha en rutin hjälper dig också att klura ut vad det kan vara bebisen behöver när hen gråter.

2. Amma i lugn och ro

Att amma är ett naturligt, enkelt sätt att mata din bebis, men det kan också vara förvånansvärt krångligt. Det kan kännas svårt och läskigt första gången du ska amma din bebis hemma, utan stödet från personalen på BB eller barnmorskan.

Gör i ordning en skön, lugn plats där du och din bebis kan fokusera på amningen. Se till att du har ordentligt med vatten att dricka och använd en amningskudde eller sitt i en bekväm fåtölj för att få stöd. Följ principen mage mot mage, näsa mot bröstvårta för att hjälpa din bebis att få rätt tag. Som alltid när du lär dig något nytt: övning ger färdighet – för er båda.

Ha tålamod när du och din bebis lär er vilken position som fungerar bäst för er, och ta hjälp från andra mammor eller om du behöver det.

Om du flaskmatar din bebis, välj en tyst, skön plats där ni båda kan njuta av stunden. Vinkla flaskan så att det finns ersättning eller mjölk i dinappen, men inte så att det kommer för mycket på en gång. Låt bebisen suga och ta pauser för att rapa eller gosa när hen behöver det.

LÄS MER: Amma nyfödd – 7 tips för att komma igång

En rap eller prutt kan vara det som skiljer en ledsen bebis från en glad bebis.

3. Rapa din bebis

Gaser … Innan du blev mamma hade du troligtvis inte funderat så mycket på hur mycket gaser en människa producerar. Men som nybliven mamma blir du snart expert! Låt din bebis rapa efter varje matning, det hjälper hen att göra sig av med gaser.

Lägg bebisen mot din axel och klappa hen på ryggen. Du kan också sätta din lilla på knät, hålla i huvudet och nacken med en hand samtidigt som du klappar hen på ryggen med den andra handen. Ha en trasa nära till hands om din bebis skulle kräkas lite.

Om din nyfödda är orolig och behöver hjälp med att prutta lägger du hen på rygg och för försiktigt knäna mot magen. Du kan också röra bebisens knän i cirklar mot magen. Kom ihåg att en rap eller prutt kan vara det som skiljer en ledsen bebis från en glad!

4. Var inte rädd för blöjorna

En nyfödds första avföring kallas mekonium. Det är en kletig, mörkgrön, tjärliknande sörja som innehåller sådant bebisen levt på i magen (ja, lite småäckligt), men som nästan inte luktar något. När bebisen börjar amma eller får ersättning ändras färgen på avföringen från gul till grön till brun, och konsistensen kan vara grynig, kladdig eller ganska fast. Alla dessa anses vara normala, men om bebisens bajs är rött, hårt eller som diarré ska du kontakta läkare.

Du bör byta minst sex kissblöjor per dygn, så håll lite koll så att du vet att din bebis får i sig tillräckligt mycket vätska. En nyfödds kiss bör vara klart eller ljusgult, så kontakta läkare om kisset har en mörk, orange nyans.

5. Plask plask! Dags att bada bebis.

När bebisens navelstump har trillat av (vanligtvis mellan sju till tio dagar efter förlossningen) är det dags att bada din bebis första gången.  När navelstumpen ännu sitter kvar går det utmärkt att tvätta bebisen med en tvättsvamp, men var noga med att inte röra den. När den har trillat av kan du bada bebisen. Men bli inte besviken om din bebis inte älskar att bada direkt – många behöver vänja sig lite innan badet kvalar in som dagens höjdpunkt.

Förbered allt innan du tar med hen in i badrummet. Se till att det är varmt och skönt i rummet och fyll en badbalja med varmt vatten. Känn efter att vattnet är lagom varmt med insidan av handleden eller med armbågen där huden är känsligare. Tvätta varsamt med oparfymerad tvål eller babytvål. Det räcker med lite vatten på en ren tvättlapp för att göra rent runt ögonen och i ansiktet. När du är klar lyfter du försiktigt upp din bebis ur badet och sveper in hen i en varm handduk. Lämna aldrig en bebis utan uppsikt i badbaljan.

Nyfödda bebisar kan sova så mycket som 20 timmar per dygn, men vanligtvis en till fyra timmar i taget.

6. Skilj på natt och dag

Nyfödda utvecklar sin dygnsrytm den första tiden och behöver lära sig skillnaden mellan dag och natt. Dra upp persiennerna på dagen, spela lite lugn musik och prata på. När det är dags att sova middag eller sova för natten drar du ner persiennerna och ser till att bebisens sovplats är så tyst och lugn som möjligt. Att vagga och vyssja kan också hjälpa din bebis att komma till ro.

LÄS MER: Spädbarn och sömn – fakta och goda råd

7. Sov ikapp när du kan

Nyfödda bebisar kan sova så mycket som 20 timmar per dygn, men vanligtvis en till fyra timmar i taget. Är du en sådan som kan ta en powernap? Gör det då! Men om du behöver mer tid för att kunna somna kan du, din partner eller andra nära och kära turas om. Om du ammar kan det vara enklare att vara den som går upp och matar bebisen på natten. Be någon annan ta över på morgonen så att du kan ta igen dig den första tiden med bebisen.

LÄS OCKSÅ: Så här överlever du när ditt barn inte vill sova

8. Rådfråga läkare när du behöver

Barnläkare är vana att svara på samtal, mejl och sms från oroliga nyblivna föräldrar, så skäms inte över att du behöver råd den första veckan. Rådfråga alltid läkare om ditt barn är sjukt och har feber eller om du är orolig. Att få höra att allt är okej från en läkare känns mycket bättre än att frenetiskt googla symptom i timmar.

LÄS OCKSÅ: 8 tips för nybliven mamma: så överlever du första veckorna

9. Ta hand om dig själv

Att föda är en fantastisk och omvälvande upplevelse men också fysiskt utmattande. Oavsett om du föder vaginalt eller med kejsarsnitt, kommer du sannolikt ha ont, blöda och vara öm. Att lämna över bebisen till din partner eller någon annan i din närhet så att du kan duscha, ta en tupplur eller äta en stärkande måltid, är en förutsättning för din återhämtning. Att ägna sig åt sig själv som nybliven mamma är inte en lyx, det är en livsnödvändighet. Och om du tar väl hand om dig själv kommer du att kunna ta väl hand om din lilla.

Kaelyn Forde

Kaelyn Forde är mamma, journalist och yogalärare. Hon skriver om livet som mamma och lär ut yoga till nyblivna mammor och deras bebisar i New Jersey.